Thursday, 14 September 2017 00:00

Πώς θα προπονηθείς σωστά με τη σύντροφό σου

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Πώς θα προπονηθείς σωστά με τη σύντροφό σου


Ένας οδηγός για ζευγάρια που θέλουν να γυμνάζονται μαζί και αποτελεσματικά, χωρίς επιπλοκές.

Γράφει ο Εμμανουήλ Μπριλάκης, oρθοπαιδικός χειρουργός, επιμελητής του Τμήματος Αθλητικών Κακώσεων και συνεργάτης του Κέντρου Αρθροσκόπησης και Χειρουργικής Ώμου του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών και υπεύθυνος oρθοπαιδικός του Γυναικείου Τμήματος Basket Πανιώνιου και Ολυμπιακού.

Είσαι κάμποσα χρόνια στο κουρμπέτι της προπόνησης. Δουλεύεις το σώμα σου συστηματικά, ξέρεις πώς να διαχειριστείς τους μυς και τις αρθρώσεις σου σε κάθε είδους ρουτίνα γυμναστικής, και, εν ολίγοις, έχεις τη δυνατότητα να μάθεις τα βασικά της προπόνησης σε έναν εντελώς αρχάριο. Και αν αυτός ο αρχάριος είναι η φιλενάδα ή η μνηστή ή η γυναίκα σου, τα πράγματα γίνονται ακόμη καλύτερα και για τους δυο σας: αφ' ενός εσύ θα έχεις έναν μόνιμο και αγαπημένο παρτενέρ που θα σε βγάζει από τον πειρασμό να κάνεις κοπάνες από το γυμναστήριο και αφ' ετέρου εκείνη, θα βρει έναν ακόμη λόγο να σε ευγνωμονεί.

Οι ειδικοί λένε πως οι κοινές προπονήσεις ζευγαριών δημιουργούν ισχυρότερο αίσθημα εμπιστοσύνης και συντροφικότητας, τονώνουν την εκτίμηση του ενός προς τον άλλον και όλο αυτό - μαζί με τα υψηλότερα επίπεδα ευεξίας - οδηγούν σε καλύτερο σεξ.

Ωστόσο, υπάρχουν μυστικά που δεν γνωρίζεις για το σώμα της. Όπως και βιολογικές ιδιαιτερότητες, οι οποίες διαφέρουν με εκείνες ενός άντρα. Γι' αυτό, πριν ξεκινήσεις να της μάθεις πώς σηκώνουν βάρη, πώς εκτελείται αποτελεσματικά μια έλξη στο μονόζυγο ή πώς να ολοκληρώνουν με άνεση ένα δρόμο αντοχής, διάβασε τα παρακάτω.
Το τελευταίο πράγμα που θα ήθελες είναι να επιστρέψει σπίτι μετά την προπόνηση εξουθενωμένη, απογοητευμένη ή και τραυματισμένη, άρα και πολύ θυμωμένη.


Υποστήριξε την προσπάθειά της

Εκτός κι αν η ίδια έχει ζητήσει από σένα να την κάνεις να λιώσει στο γυμναστήριο, η προσωπική σου επιλογή να της μάθεις πώς παλεύουν οι άντρες με τα σίδερα δεν θα βγάλει αποτέλεσμα. Ακόμη και ένας σκληροπυρηνικός personal trainer ξέρει ότι οι γυναίκες πελάτισσες βλέπουν τη γυμναστική σαν εκτόνωση και όχι ως εξόντωση. Πράξε αναλόγως: λόγια υποστήριξης όταν η στάση του σώματος είναι εντελώς λάθος στο ημικάθισμα, κατανόηση στην ανυπαρξία σωστής τεχνικής στις κάμψεις, υπομονή όταν την περιμένεις να ποστάρει μια φωτογραφία στο κινητό στο μέσο μιας διαδρομής. Φρόντισε οι ώρες της στο γυμναστήριο μαζί σου να μοιάζουν διασκέδαση.


Ακολούθησε τους δικούς της ρυθμούς

Το σίγουρο είναι πως εσύ προτιμάς ένα χτύπημα με βάρη από ένα μάθημα Pilates και, σίγουρα, θα επιλέξεις ένα μίνι μαραθώνιο συγκριτικά με μια τάξη Zumba. Όμως, το παιχνίδι κερδίζεται ακριβώς εκεί: πήγαινε μαζί της εκεί που θέλει, αφού σου υποσχεθεί ότι θα έρθει την άλλη μέρα μαζί σου να παίξετε με μπάρες. Τι κερδίζεις; Μια σωματική δραστηριότητα που δεν θα έκανες ποτέ μόνος σου (και κάνει καλό) και μια γυναίκα πρόθυμη να σε ακολουθήσει μέχρι τις άρσεις θανάτου.


Μην είσαι ανταγωνιστικός

Θα χάσεις από χέρι. Πρώτον, γιατί το αντρικό μυϊκό σύστημα είναι ισχυρότερο από το γυναικείο - σα να κλέβεις εκκλησία. Δεύτερον, γιατί θα είναι η πρώτη και η τελευταία φορά που θα έρθει μαζί σου για προπόνηση - και θα γυρίσει θυμωμένη στο σπίτι.
Μάθε της τα μυστικά που έμαθες κι εσύ από άλλους

Ω, ναι, οι γυναίκες λατρεύουν τα μυστικά και τις έξυπνες οδηγίες που εγγυώνται γρήγορα αποτελέσματα. Δείξ' της, λοιπόν, ποιες είναι οι καλύτερες και οι χειρότερες ασκήσεις στο γυμναστήριο, ποιο πρόγραμμα δημιουργεί τέλειους γλουτούς, εξήγησέ της τι είναι το VO2 Max, κατέβασε στο κινητό της και μερικά χρήσιμα fitness apps. Με λίγα λόγια, φέρσου σαν ένας καλός σύντροφος - προπονητής.

Και τώρα, μερικά μαθήματα για σένα, που θα σε βοηθήσουν να κατανοήσεις τις ιδιαίτερες γυναικείες ανάγκες κατά την προπόνηση.

Το σώμα της και ανάγκες του

Το γυναικείο σώμα έχει φτιαχτεί με σκοπό να προετοιμαστεί για τη μητρότητα και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια φορά το μήνα εμφανίζεται η εμμηνόρροια. Ο μηνιαίος κύκλος και οι ορμονικές αλλαγές που επιφέρει έχουν ως αποτέλεσμα ταχύτερη ωρίμανση του σκελετού, αυξημένη περιεκτικότητα του σώματος σε λίπος και μεγαλύτερη χαλαρότητα στις αρθρώσεις. Επιπλέον, η ευρύτερη λεκάνη του γυναικείου σώματος επιφέρει διαφοροποιήσεις στον άξονα των κάτω άκρων και αυτό επηρεάζει κυρίως τα γόνατα. Με αυτό δεδομένο, η σύντροφός σου είναι περισσότερο επιρρεπής σε τραυματισμούς.

> Το γόνατο είναι η περιοχή που τραυματίζεται συχνότερα στις γυναίκες, είτε αναφερόμαστε σε χρόνιες παθήσεις (χονδροπάθειες, τενοντοπάθειες) είτε σε οξείες.

> Επίσης, η φυσική χαλαρότητα των αρθρώσεων των γυναικών συχνά ευθύνεται για τραυματισμούς σε τένοντες και συνδέσμους στους ώμους, τους αγκώνες, τους αστραγάλους, στα χέρια και τα πέλματα.


Για να αποφύγει τους τραυματισμούς

Σκοπός σου είναι να την μυήσεις στη γυμναστική για να αποκτήσει καλύτερη φυσική κατάσταση (σαν κι εσένα), να βελτιώσει την ισορροπία και την ελαστικότητα του σώματός της (καλύτερα και από σένα) και να αυξήσει τη μυϊκή της δύναμη (αλλά ποτέ δεν θα φτάσει να φουσκώσει σαν κι εσένα). Όλα αυτά τα οφέλη θα έρθουν με ήπια προγράμματα στα βάρη (μια ή δυο φορές τη βδομάδα) και συστηματικό τρέξιμο μεσαίων αποστάσεων (έως 5 χιλιόμετρα, δυο ή τρεις φορές τη βδομάδα). Και σαν καλός coach που θέλεις να γίνεις, δώσε βάση σε αυτές τις σημαντικές οδηγίες πρόληψης τραυματισμών:

> Ζέσταμα και αποθεραπεία: χωρίς τις απαραίτητες διατάσεις το σώμα της δεν θα είναι κατάλληλα προετοιμασμένο να δουλέψει με ασφάλεια και δεν θα μπορεί να το επαναφέρει σε κατάσταση ηρεμίας μετά την προπόνηση.

> Σωστή τεχνική σταθεροποίησης του κορμού και απογείωσης ή προσγείωσης του σώματος στα άλματα και στις αναπηδήσεις.

> Διαρκής ενυδάτωση κατά την άσκηση: το νερό μειώνει το αίσθημα κόπωσης και προστατεύει τις αρθρώσεις.

> Ξεκούραση: το σώμα (και ειδικά το γυναικείο) χρειάζεται μια ή δυο μέρες ανάπαυσης μετά από την προπόνηση ώστε να ενεργοποιηθούν κατάλληλα οι επιδιορθωτικοί μηχανισμοί του και να αποκαταστήσει τις μικροκακώσεις.

Για να προλάβεις άσκοπους τραυματισμούς της συντρόφου σου ή αν έχεις πάρει σοβαρά το ρόλο σου ως προσωπικός προπονητής της, σκόπιμο είναι να μιλήσεις με έναν ειδικευμένο ορθοπαιδικό για τις εξατομικευμένες ιδιαιτερότητες, τις ανατομικές διαφορές ή τις ευαισθησίες που έχει σαν γυναίκα (και η οποία θέλει να αθληθεί συστηματικά).

Διαβάστηκε 438 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Wednesday, 22 November 2017 20:49
Εμμανουήλ Μπριλάκης

MD, MSc, PhD Ορθοπαιδικός Χειρουργός

Επιμελητής Ορθοπαιδικού Τμήματος Αθλητικών Κακώσεων Ιατρικού Κέντρου Αθηνών

Συνεργάτης Κέντρου Αρθροσκόπησης και Χειρουργικής Ώμου ΙΑΣΩ General

Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Εταιρείας

Ορθοπαιδικής Χειρουργικής και Τραυματολογίας (ΕΕΧΟΤ)

Υπεύθυνος Ορθοπαιδικός Γυναικείων ομάδων Μπάσκετ Ολυμπιακού Πειραιώς & Πανιωνίου ΓΣ

Website: www.brilakisorthopaedics.gr

Email: [email protected]